مدیتیشن در طبیعت چه تاثیراتی دارد؟

در مقاله‌های قبلی شما را با مدیتیشن و تاثیرات آن بر روح، ذهن و بدن آشنا کردیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیرات و فواید انجام مدیتیشن در طبیعت بپردازیم. طبیعت پیشینه و گذشته همه ماست. از زمانی که موجودیت ما شکل گرفت طبیعت و جود داشته است و تا آیندگان نیز موجودیت و هستی آن ادامه دارد. به‌قول‌معروف از خاک برآمدیم و بر خاک شدیم پس اگر قصد بازگشت به خود برترمان را داریم باید از طبیعت و زمین کمک بخواهیم که در اصطلاح عرفانی به آن اتصال به زمین می‌گویند.

تاثیر وجود آب بر مدیتیشن
آب ماده‌ای است که بیشتر بدن ما را تشکیل داده است و در سلامت نیز نقش به سزایی دارد. به‌طور کلی آب حافظ سلامت و پشتیبان حیات ماست. آب همچنین سرشار از یون‌های منفی است و همین خاصیت باعث می‌شود تا یون‌های مثبت را به خود جذب کند و بدن ما هم که در حال انجام مدیتیشن و دریافت انرژی مثبت از تمامی اجسام است آن را دریافت کند. بهتر است که مدیتیشن در طبیعت را در کنار آب انجام دهید اما حتی اگر آب روان وجود نداشت نگران نباشید، ذهن و روح شما به‌قدر کافی این انرژی را از آب داخل گیاهان جذب می‌کنند.

شنیدن نوای پرندگان
شنیدن صدای پرندگان برای بیشتر مردم آرامش‌بخش و تداعی‌کننده خاطرات خوش و لحظه‌های شاد آنهاست. اما در حقیقت شنیدن این نوای خوش روح انسان را به اوج اسمان می‌برد.

تماشای مناظر طبیعی
تماشای آگاهانه طبیعت و حیاتی که در آن وجود دارد انسان را به حقایقی می‌رساند که در تمام این سال‌ها خداوند سعی می‌کرده است به ما بفهماند. تنها تماشای طبیعت ما را به‌نوعی مراقبه می‌رساند که آغازی است برای پیوند بین جسم و روح ما و طبیعت.
انجام مدیتیشن در طبیعت خواص مدیتیشن معمولی را نیز بیشتر می‌کند. پناه بردن به طبیعت بازگشت به خود اصلی ماست. روحی که خداوند در وجود ما دمیده است. هیچ‌یک از ما از طبیعت جدا نیستیم و اتفاقا پیوند شدیدی با طبیعت داریم.

سکوت درونی
یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به سکوت و آرامش درونی و پیوند با روح این است که به طبیعت و مادر تمام موجودات پناه ببریم. نیازی نیست در این سفر مملو از آرامش کار خاصی انجام دهید. تنها همین‌که به‌آرامی بنشینید و هیچ کاری انجام ندهید یعنی تمام‌کارها را انجام داده‌اید.

تعادل هورمون‌ها
در دنیای پراسترس و تنش امروزی تعادل هورمون‌ها از بین رفته است و همه ما روزانه درگیر استرس‌های ناخواسته‌ای شده‌ایم که به زندگی‌مان راه یافته‌‌اند. اما چگونه می‌توانیم با مدیریت درست برنامه زندگی‌مان از این ناراحتی‌های روزانه جلوگیری کنیم؟
پیشنهاد ما مدیتیشن در طبیعت است چراکه شما با تمرکز بر روی ذهن و روان خود می‌توانید سطح کورتیزول و آدرنالین را به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهید و هورمون‌های بدنتان را به تعادل برسانید.

خواب آرام
اگر ازجمله افرادی هستید که شب‌ها را بیدار سپری می‌کنند حتما مدیتیشن در طبیعت را تجربه کنید. مدیتیشن سطح هورمون ملاتونین خون را کاهش می‌دهد و همین موضوع باعث خواب راحت می‌شود.

بهبود تمرکز
مدیتیشن باعث افزایش ترشح دوپامین می‌شود. هورمونی که به بهبود حافظه و تمرکز کمک می‌کند و می‌تواند در زندگی شما تاثیر بسیاری بگذارد.